„Białe” Czerwone Wierchy – pierwsze zimowe szczyty w Tatrach

W poprzedni weekend, wybraliśmy się na pierwszą „HiTravelową”, zimową wycieczkę w Tatry. Jako, że dla części naszych przyjaciół była to pierwsza tego typu wyprawa – postawiliśmy na Czerwone Wierchy. Naszym zdaniem ta trasa jest idealna na pierwszą wycieczkę w zimowe Tatry. Wybraliśmy ją również ze względu na obowiązujący trzeci stopień zagrożenia lawinowego.

Naszą wycieczkę zaczęliśmy w Zakopanem – na miejsce zbiórki wybraliśmy Dworzec PKP. Stąd odjeżdżają wszelkie busy do innych miejscowości pod Tatrami. Po krótkiej rozmowie organizacyjnej wsiadamy do busa – kierunek Kiry, koszt 5 zł od osoby (UWAGA!! W Zakopanem panuję zasada płatności przy wysiadaniu).

Jesteśmy na początku Doliny Kościeliskiej – kupujemy bilety wstępu do parku (5 zł osoba dorosła, 2 zł – bilet ulgowy). Ostatnie poprawki „ubraniowe” – dostosowanie stroju do panujących warunków – i ruszamy!

Mijamy Bramę Kontaka – ciekawe wrota skalne wyrzeźbione przez Kościeliski Potok w wapiennej skale. Następnie przechodzimy przez Wyżnią Miętusią Kirę i tu kończy się nasza przygoda z Doliną Kościeliską, a zaczyna mozolne podejście w kierunku Ciemniaka. Dość krętą ścieżką, przez wyniszczony las i tatrzańskie polany docieramy pod Upłaźińską Kopkę – tam robimy pierwszy postój. Słodka czekolada i gorąca herbata dodają nam sił, rozpoczynamy dalszą wędrówkę. Szlaki zimowe różnią się od tych wytyczonych na mapie. Często przebiegają przez kosodrzewinę, przez co (zanim śnieg stwardnieje) co jakiś czas zapadamy się którąś z nóg po pas.
Naszym zdaniem, warto mieć ze sobą kije aby ułatwić sobie przedzieranie się przez zimowe przeszkody.
Po koło godzinie przechodzimy przez Chudą Turnie i docieramy do Chudej przełęczy. Tam znów krótka przerwa na herbatkę i Ruszamy Na pierwszy z „Czerwonych Szczytów”. W końcu przestajemy tonąć w śniegu – grań była dość mocno przewiana.

28034960_2046406698719125_817921618_o

Docieramy na Ciemniak, tam dłuższy postój, kanapki rozmowy z turystami na temat panujących warunków i dalszych planów. Ostatecznie tylko my decydujemy się iść dalej, zgarniając ze sobą jedną turystkę. Pomimo braku widoków w dobrych nastrojach docieramy na Krzesanice – najwyższy szczyt na naszej drodze. Krótka przerwa i idziemy dalej. Po kolejnych 20 minutach już jesteśmy na Małołączniaku. Widoków dalej brak więc po zrobieniu zdjęć od razu idziemy w stronę Kondrackiej Kopy. Tam krótka rozmowa z innymi turystami, znów pijemy herbatę i jemy przygotowany prowiant. Po chwili naszymi śladami dociera 2 turystów – to chyba ostatnia grupa która zdecydowała się przejść tego dnia Czerwone Wierchy. Chłopaki idą dalej, my decydujemy się zejść żółtym szlakiem szlakiem na Kondracką Przełęcz a z niej prosto do schroniska Na Kondratowej Hali. Krótki postój przy schronisku i od razu ruszamy do Kuźnic, tak aby jeszcze przed zmrokiem dotrzeć do Zakopanego. Naszą podróż kończymy pod dworcem PKP. Tam krótkie podsumowanie dnia i każdy rusza w swoją stronę.

27999068_10210853236944023_666007054_o

Podsumowując. Tak jak pisaliśmy na początku, uważamy że szlak przez Czerwone Wierchy jest idealny na rozpoczęcie zimowej przygody w Tatrach. Każdy da sobie radę, wystarczy pamiętać aby nie forsować tempa! Tylko spokojnie krok po kroku pokonywać kolejne metry wysokości. Warto mieć ze sobą kije trekingowe i raki. My raków nie zakładaliśmy, naszym zdaniem nie było sensu. Natomiast kije zdecydowanie pomagały się przedrzeć przez pole śnieżnych pułapek. Były też nieocenione przy podejściach.

Jeszcze raz chciałbym podziękować wszystkim za wspólną przygodę!

Do zobaczenia na szlaku!

1 myśl w temacie “„Białe” Czerwone Wierchy – pierwsze zimowe szczyty w Tatrach

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close